Locatie
Sam + Sara
9
10
11
12
13
14
15
16
Bij deze expositie zijn zowel portretten als abstracte werken te zien. De vrouwenportretten zijn meestal frontaal en met verstilde blik. Door het gebruik van bladgoud probeer ik het mystieke wat je vaak bij religieuze afbeeldingen ziet te vatten. In het abstracte werk visualiseer ik dessins en patronen. De zeggingskracht hiervan is sterk en maakt dat je op versimpelde wijze gevoelens en emoties kunt uitdrukken op het doek.
Kunstenaar
Opgroeiend in een artistiek gezin maakte ik, op jonge leeftijd al, kennis met de liefde voor het schilderen. Later breidde dit zich uit naar andere plekken zoals de kunstacademie en verschillende cursussen. Uiteindelijk viel de keuze toch op een studie pedagogiek (orthopedagogiek); ik miste het sociale aspect. Ik volgde ook een opleiding tot yogadocent. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na verloop van tijd ging het toch weer kriebelen en werd de academie opnieuw bezocht. Ik kan me geen leven voorstellen zonder te schilderen. Het creatieve proces tijdens het tot stand komen van een werk ervaar ik als iets magisch. Deze passie, maar ook de fijne kneepjes van het vak, heb ik te danken aan beeldend kunstenaar Catharina Segers. Bijna mijn hele volwassen leven heb ik samen met haar geschilderd. Zij was niet alleen mijn mentor maar bovenal ook mijn moeder.

Het creatieproces begint bijna altijd met een concept, een idee. Van alles kan hier de aanzet toe geven. Te denken valt aan een bepaalde sfeer, tekst, of muziek. Maar b.v. ook de natuur, vormen, structuren of een droom. Het is iets wat je oppikt en past, beklijft op dat moment. Deze inspiratiebron vormt een kader om verder mee aan de slag te gaan. Naast thema en techniek ontstaat een groot deel van het werk vanuit de intuïtie. Kort gezegd: het zit erin en vindt bijna als vanzelf zijn weg naar buiten. De kracht van zo’n innerlijk beeld is groot. Het is een wonderlijk proces van luisteren, voelen en volgen. Ik vind het heerlijk om naar die ruimte binnenin te gaan; daar waar alles stroomt en verbinding is met alles om me heen. Het is een innerlijke reis en communiceert emotie die dan weer zijn vertaalslag vindt op het doek. Dit proces verloopt natuurlijk niet altijd zonder horten of stoten. Toch is dit voor mij het meest essentiële onderdeel van het hele maakproces. Op de vraag wat kenmerkend is voor mijn schilderijen is dat, denk ik wel, de gelaagdheid. Deze ontstaat doordat ik al schilderend op zoek ga naar het juiste beeld. Natuurlijk met het tevoren gekozen concept in het achterhoofd. Alles mag en alles kan. De mogelijkheden zijn eindeloos. Dit betekent ook dat een schilderij soms meerdere keren wordt overgeschilderd totdat de juiste versie is gevonden. Dit geeft de uitstraling alsof de tijd erover heen is gegaan. Om open minded te kunnen blijven, werk ik graag op meerdere doeken tegelijk. Hierdoor ontstaat vaak een serie in dezelfde sfeer, wat dan weer een mogelijkheid biedt tot exposeren. Een ander kenmerk, en dat krijg ik regelmatig terug van de kijker, is dat het werk een verstilde, introverte sfeer ademt. Of het nu een portret, dessin of stilleven betreft. Dat onzegbare trekt me aan; ik wil niet te veel invullen. Maar eigenlijk is het niet iets wat ik bewust doe, het sluipt er altijd een beetje in.

Bij deze expositie zijn zowel portretten als abstracte werken te zien. Een aantal jaar geleden ben ik, na een cursus digitaal dessin ontwerpen, bestaande schilderijen digitaal gaan bewerken. Het effect dat hierdoor zichtbaar werd, vormde een nieuwe bron van inspiratie. Voor vrouwenportretten heb ik altijd al een fascinatie gehad. Ik schilder ze graag frontaal en met verstilde blik. Door het gebruik van bladgoud probeer ik het mystieke wat je vaak bij religieuze afbeeldingen ziet te vatten. Wat de kijker in een schilderij ziet of zoekt, is natuurlijk relatief. De één wil er iets van zichzelf of anderen in herkennen, de ander wil iets decoratiefs voor in de huiskamer. Ik hoop dat mijn werk toegankelijk is voor iedereen.
Kunst
Schilderkunst